Kino

کش رفتن و به‌ عاریت گرفتن و ادغام تکه‌های ناجویده، و جعل نتیجه‌های ناوارد جبران حفره‌‌ی خلاءها نیست

Kino

کش رفتن و به‌ عاریت گرفتن و ادغام تکه‌های ناجویده، و جعل نتیجه‌های ناوارد جبران حفره‌‌ی خلاءها نیست

Kino
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

چند روز پیش موقع فروختن یه سکه‌ی طلا متوجه شدیم تقلبیه. گفتن سکه رو ببرید به همون فروشگاهی که اسمش روی بسته‌ش حک شده و قاعدتن باید اونا برش دارن یا جوابگو باشن. امید چندانی نداشتیم ولی رفتیم و طرف هم با نیم نگاه اول گفت سکه تقلبیه. بعد هم توضیح داد که ما خودمونم شکایت کردیم و از این که مشتری سکه‌ی تقلبی میاره پیشمون خیلی حالم گرفته و می‌شه و اینا.

بعد صحبت کشید به پیدا کردن راهکار. خیلی تأکید کرد که از طلافروشی‌ها و فروشنده‌های گذری سکه نخرید و حتمن برید سراغ فروشنده‌های رسمی سکه و حتمن دقت کنید آدرس حک شده روی سکه همون آدرس مغازه باشه. گفتم خب این که راهکار نهایی نیست، بالاخره باید یه راهی باشه که مشتری بتونه مطمئن بشه. تو ذهنم چیزی شبیه سیستم شاپرک بود که اواخر دوران احمدی نژاد باب شده بود و صحت رسمی و تقلبی یا قاچاقی بودن هر کالا با ارسال پیامک به یه سامانه‌ی مرکزی چک می‌شد.

پیشنهاد دادم رو هر بسته‌ی سکه یه بارکد یا کیو آر کد حک بشه که به یه دیتابیس مرکزی وصل باشه و بعد از هر مبادله هم وضعیت فعلی سکه رو نشون بده. اینجوری هر مشتری با چک کردن اون کد می‌تونه از صحت معامله مطمئن بشه. آقای سکه فروش گفت ما چند وقت یک بار جلسه داریم تو اتحادیه و راهکار پیشنهاد می‌دیم، گفتم حالا این راهکار منم پیشنهاد بدید شاید راهگشا بود.

غرض اینکه مواظب باشید کلاه سرتون نره.

  • احسان

مامان

۰۳
آبان

موتی (مامان): لقب صدر اعظم کنونی و آتی آلمان، آنگلا مرکل است. مرکل بعد از دوازده سال صدر اعظمی در چشم بسیاری از آلمان‌ها یکی از اعضای خانواده شده است. حالات و تیک‌های او را به سرعت می‌شود تشخیص داد. «راوته» یا الماس، اشاره‌ایست به حالت دست‌های او هنگام ژست گرفتن برای عکاس‌ها. (بر اساس نظرات نظریه پردازان توطئه و بقول روزنامه‌ی بریتیش دیلی اکسپرس "علامت مخفی دست" عضویت او در جامعه‌ی مخفی ایلومیناتی را نشان می‌دهد.) آلمانی‌های بعد از جنگ‌، صدراعظمی آشنا و خودمانی، مسیحی دموکرات و آرام را ترجیح می‌دهند: کنراد ادنار ۱۴ و هلموت کول ۱۶ سال صدراعظم بودند.
مرکل حتا در زبان آلمانی فعل خودش را هم دارد: «مرکلن» به معنای تصمیم نگرفتن، طفره رفتن و این دست و آن دست کردن، یا همان استراتژی کلی مرکل در بحران یورو (یک استفاده‌ی معمول: «دعوتش کردند به تولد مادرزنش، مرکل کرد.») «مرکلن» لزومن به معنای بزدلی یا تردید و دودلی نیست. بلکه مرکل معتقد است که اگر بلافاصله دست به کار حل یک مشکل نشوید، آن مشکل اغلب یا تغییر می‌کند یا به کل از بین می‌رود. «مرکلن» یعنی نادیده گرفتن رسانه‌هایی که همین هفته جواب می‌خواهند، وقتی که دولت‌ها باید فکر بیست سال آینده را هم کرده باشند.
وقتی مرکل تصمیمی می‌گیرد، معمولن آن را اجتناب ناپذیر یا بی جایگزین می‌خواند. "بی جایگزین" نسبت به کلمه‌ی محبوب مارگارت تاچر Tina (There is no alternative) گزینه‌ی مسالمت آمیزتری‌ است. مرکل "بی جایگزین" را بیشتر بعنوان رسیدن به آرامش از طریق تنها راه حل معقول بیان می‌کند.

بخشی از ترجمه از ماهنامه‌ی اندیشه‌‌ی پویا - شماره‌ی 46
برگرفته از فاینشنال تایمز: https://goo.gl/9qPmQ5


پ ن 1: تو این مطلب فاینشنال تایمز با عنوان "راهنمایی برای درک انتخابات آلمان"، چند اصطلاح آلمانی رایج این روزها رو توضیح داده:
اتولند (سرزمین ماشین‌ها) - گوتمنش (آدم خوبا) - واتبورگر (شهروندای عصبانی) - لوگنپرس (رسانه‌های دروغگو) - همین موتی (مامان) - پوتینورستهر (کسایی که پوتین رو درک می‌کنن) - شوارتسه نول (صِفر سیاه) - اومفولکونگ (تغییر اجباری در ترکیب نژادی جمعیت)
همه هم عناوین جذابی بودن بخصوص اگه اصل موضوع یعنی آلمان و مرکل و اروپا و فرعیاتش مثلن موج مهاجرت به اروپا براتون جذابیت داره، حتمن اصلش یا ترجمه‌‌ی ناقصش تو اندیشه‌ی پویا رو بخونید.

پ ن 2: یکی از اپیزودهای اخیر پادکست بسیار خوب "کانال بی" درباره‌ی خانم مرکله. از دستش ندید.

 

  • احسان

۱- اگر طرف منتخبه، که خب منتخبه. یعنی بالاخره بخشی از مردم یزد اراده کردن این بابا بره تو شورا.

۲- بخشی از یزدیا زرتشتی‌ان که به این آقا رأی دادن. آیا زرتشتی‌ها با این اوصاف نباید نماینده داشته باشن؟ احتمالن رأی برخی از مسلمان‌ها هم ایشون بوده و صلاح دونستن یه زرتشتی نماینده‌شون باشه. حالا شما بر مبنای قانون هم که بگی یه غیر مسلمون حق نداره براشون تصمیم بگیره، قانونت چرنده و داری چرند می‌گی.

۳- مگه دوره‌ی قبل تو شورا نبوده؟ بوده دیگه.

۴- این همه رنج‌ها از این شد که ورق خود می‌خوانید، ورق بقیه هیچ نمی‌خوانید.

۶- بار دیگر می‌پرسم #آپارتاید دیگه چی جوری می‌شه؟

۵- تو دلمون گفتیم جمشید، کله‌ی پدرت از بس دیوونه‌ای!

در واکنش به اظهارات این:

https://goo.gl/kfkQz2

  • احسان